MODERATOR:
EDRENA RAINAL
D20131063306
SMK (P) KAPAR, KLANG
Pensyarah: Dr. Haji Zulkeflee bin Haji Yaacob
Pensyarah: Dr. Haji Zulkeflee bin Haji Yaacob
1.1 PENGENALAN
Dalam
abad ke-21, tuntutan kehidupan memerlukan manusia mempunyai pemikiran yang
kritis, kreatif dan inovatif kerana kebanyakan keperluan harian telah diautomasi yang
membuat kita kurang berfikir dan kreatif. Disebabkan hal ini, kerajaan telah melaksanakan usaha untuk membentuk fikiran manusia yang lebih kritis, kreatif dan inovatif. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 sehingga 2025 merupakan satu pelan strategik jangka panjang yang menyasarkan kualiti Pendidikan Negara dipertingkatkan dalam tempoh 13 tahun dengan pelaksanaan transformasi pendidikan secara menyeluruh.
1.2 DEFINISI KBAT
Keupayaan
untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan
dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan
berupaya mencipta sesuatu.
1.3 Enam Ciri utama setiap murid perlu ada untuk bersaing pada peringkat global
1.4 Tujuan Pelaksanaan KBAT
- Menaikkan taraf pendidikan negara.
- Berhadapan dengan pelbagai cabaran dalaman dan luaran.
- Konsep ilmu tanpa sempadan.
- Pemikiran yang matang dan bersikap keterbukaan.
1.5 Taksonomi Bloom
KBAT
biasanya merujuk kepada empat tahap kemahiran teratas dalam Taksonomi
Bloom iaitu mengaplikasi,
menganalisis, menilai dan mencipta.
1.6 Lima Aspek KBAT
- Inkuiri
- Teknik Menyoal
- Menaakul
- Kreativiti
- Penyelesaian masalah
1.7 Bagaimana Mengajar KBAT?
1.8 Elemen Pelaksanaan KBAT
No comments:
Post a Comment