Elemen KBAT dalam Bina Upaya & Sokongan Komuniti Swasta


KBAT DALAM BINA UPAYA
&
SOKONGAN KOMUNITI DAN SWASTA

PANEL 4:
CHRISTIE SHAYUN ANAK DAMON
D20131063313
SMK SUNGAI KAPAR INDAH, KLANG.


PENSYARAH:
YBHG. DR. HAJI ZULKEFLEE BIN HAJI YAACOB


5.1       KBAT DALAM BINA UPAYA
      Bina upaya
-   Aktiviti yang mengukuhkan pengetahuan, keupayaan, kemahiran dan tingkah laku individu ke arah mencapai misi dan matlamat organisasi dengan cekap dan mampan.
      KBAT dalam bina upaya
-   Suatu proses latihan pembangunan profesionalisme yang dilalui oleh guru untuk meningkatkan tahap kompetensi mereka dalam KBAT.

5.1.1    Pelaksanaan KBAT Dalam Bina Upaya Berasaskan Sekolah
  Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memperkenalkan konsep latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah.
      Tujuan:
-    Meningkatkan tahap profesionalisme guru berdasarkan keperluan sekolah, mengatasi masalah guru meninggalkan kelas dan melindungi masa instruksional di sekolah (MMI).
      Konsep latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah ini boleh dilaksanakan melalui tindakan berikut:


      Terdapat pelbagai kaedah latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah bagi melaksanakan KBAT dalam Bina Upaya seperti:
§  Pembelajaran terarah kendiri
§  Pementoran dan bimbingan
§  Komuniti pembelajaran profesionalisme
§  E-pembelajaran

5.2       SOKONGAN KOMUNITI DAN SWASTA
      Pemuafakatan dan perkongsian pintar amat penting bagi membawa kejayaan kepada sesebuah institusi pendidikan masa kini.
       Jalinan pemuafakatan yang strategik dan saling melengkapi
                                i.            antara sekolah dengan ibu bapa,
                              ii.        antara sekolah dengan komuniti, dan
              iii.      antara sekolah dengan sektor swasta dapat menjayakan aspirasi pendidikan serta pembentukan generasi masa depan.


5.2.1    Mekanisme Pelaksanaan
      Pihak swasta dan komuniti boleh memainkan peranan melalui dua mekanisme yang disediakan oleh KPM dalam menyokong pelaksanaan KBAT di sekolah, iaitu:
                                i.            Mekanisme jangka pendek
Ø  Sarana ibu bapa
Ø  Sekolah angkat
                              ii.            Mekanisme jangka panjang
Ø  Pusat Sehenti (One-Stop-Center)

i.                    Mekanisme Jangka Pendek
Sarana ibu bapa
      Antara aktiviti KBAT yang dapat dilaksanakan dalam Sarana Ibu Bapa adalah melalui aspek berikut:
                                            i.Penyediaan suasana pembelajaran di sekolah
                                          ii.Interaksi sosial dengan anak-anak
                                        iii.Komunikasi dengan anak
                                        iv.Sokongan akademik
      Ibu bapa digalakkan untuk melibatkan diri dalam Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di sekolah.

Sekolah angkat
      Sekolah yang telah dikenal pasti mendapat tajaan kewangan dan kepakaran daripada syarikat swasta, agensi kerajaan dan bukan kerajaan.
      Sekolah boleh menjalankan aktiviti yang dapat menerapkan KBAT dalam kalangan murid melalui program usaha sama dengan syarikat dan agensi yang terlibat.
      Syarikat dan agensi yang terlibat:

ii.                  Mekanisme Jangka Panjang
Pusat Sehenti 
      Dikenali sebagai One-Stop Centre (OSC)
      Tujuan:
-          Menyelaraskan permohonan sokongan daripada komuniti dan swasta antaranya program yang ditawarkan yang menyokong pelaksanaan KBAT.
      OSC adalah satu mekanisme yang beroperasi secara dalam talian.
      OSC akan mengagihkan program yang melibatkan kemahiran KBAT oleh sektor swasta dan komuniti di sekolah seluruh negara setelah didapati memenuhi kriteria penawaran dan keperluan kedua-dua pihak.
-          Agihan yang dibuat oleh OSC secara berpusat ini dapat:
-          Merapatkan jurang antara sekolah (bandar, luar bandar, SBT, sekolah pencapaian sederhana).
-          Menyokong pewujudan ekosistem sekolah ke arah pemikiran KBAT dalam aktiviti murid.
-          Menggalakkan penglibatan secara tekal oleh sektor swasta / komuniti dalam aktiviti pendidikan yang melibatkan elemen KBAT.

5.2.3    Enam Bidang yang Menyokong Pelaksanaan KBAT oleh Komuniti dan Swasta






6.0       PENUTUP
      Kesimpulannya, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) menerapkan tiga elemen utama, iaitu kurikulum, pedagogi dan pentaksiran. Lalu disokong empat elemen sokongan, iaitu kokurikulum, sokongan komuniti dan swasta, bina upaya serta sumber.
  Oleh itu, penerapan KBAT dalam pendidikan penting untuk melahirkan pelajar yang berfikiran kritis, kreatif dan inovatif.

No comments:

Post a Comment