&
SOKONGAN KOMUNITI DAN SWASTA
PANEL 4:
CHRISTIE SHAYUN ANAK DAMON
D20131063313
SMK SUNGAI KAPAR INDAH, KLANG.
PENSYARAH:
YBHG. DR. HAJI ZULKEFLEE BIN HAJI YAACOB
5.1 KBAT DALAM BINA UPAYA
• Bina
upaya
- Aktiviti yang mengukuhkan pengetahuan,
keupayaan, kemahiran dan tingkah laku individu ke arah mencapai misi dan
matlamat organisasi dengan cekap dan mampan.
• KBAT
dalam bina upaya
- Suatu proses latihan pembangunan profesionalisme
yang dilalui oleh guru untuk meningkatkan tahap kompetensi mereka dalam KBAT.
5.1.1 Pelaksanaan KBAT Dalam Bina Upaya Berasaskan
Sekolah
• Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) telah memperkenalkan konsep latihan dalam
perkhidmatan berasaskan sekolah.
• Tujuan:
- Meningkatkan tahap profesionalisme guru
berdasarkan keperluan sekolah, mengatasi masalah guru meninggalkan kelas dan
melindungi masa instruksional di sekolah (MMI).
• Konsep latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah ini
boleh dilaksanakan melalui tindakan berikut:
• Terdapat
pelbagai kaedah latihan dalam perkhidmatan berasaskan sekolah bagi melaksanakan
KBAT dalam Bina Upaya seperti:
§ Pembelajaran terarah kendiri
§ Pementoran dan bimbingan
§ Komuniti pembelajaran profesionalisme
§ E-pembelajaran
5.2 SOKONGAN KOMUNITI DAN SWASTA
• Pemuafakatan
dan perkongsian pintar amat penting bagi membawa kejayaan kepada sesebuah
institusi pendidikan masa kini.
• Jalinan pemuafakatan yang strategik dan saling
melengkapi
i.
antara sekolah dengan ibu bapa,
ii. antara sekolah dengan komuniti, dan
iii. antara sekolah dengan sektor swasta dapat
menjayakan aspirasi pendidikan serta pembentukan generasi masa depan.
5.2.1 Mekanisme Pelaksanaan
• Pihak
swasta dan komuniti boleh memainkan peranan melalui dua mekanisme yang
disediakan oleh KPM dalam menyokong pelaksanaan KBAT di sekolah, iaitu:
i.
Mekanisme
jangka pendek
Ø Sarana ibu bapa
Ø Sekolah angkat
ii.
Mekanisme
jangka panjang
Ø Pusat Sehenti (One-Stop-Center)
i.
Mekanisme Jangka Pendek
Sarana
ibu bapa
•
Antara aktiviti KBAT yang dapat dilaksanakan dalam
Sarana Ibu Bapa adalah melalui aspek berikut:
i.Penyediaan suasana pembelajaran di sekolah
ii.Interaksi
sosial dengan anak-anak
iii.Komunikasi
dengan anak
iv.Sokongan
akademik
•
Ibu bapa
digalakkan untuk melibatkan diri dalam Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) di
sekolah.
Sekolah angkat
•
Sekolah yang
telah dikenal pasti mendapat tajaan kewangan dan kepakaran daripada syarikat
swasta, agensi kerajaan dan bukan kerajaan.
•
Sekolah boleh
menjalankan aktiviti yang dapat menerapkan KBAT dalam kalangan murid melalui
program usaha sama dengan syarikat dan agensi yang terlibat.
•
Syarikat dan agensi yang terlibat:
ii.
Mekanisme
Jangka Panjang
Pusat Sehenti
•
Dikenali sebagai One-Stop Centre (OSC)
•
Tujuan:
-
Menyelaraskan permohonan sokongan
daripada komuniti dan swasta antaranya program yang ditawarkan yang menyokong pelaksanaan
KBAT.
•
OSC adalah satu mekanisme yang
beroperasi secara dalam talian.
•
OSC akan mengagihkan program yang
melibatkan kemahiran KBAT oleh sektor swasta dan komuniti di sekolah seluruh
negara setelah didapati memenuhi kriteria penawaran dan keperluan kedua-dua
pihak.
-
Agihan yang dibuat oleh OSC secara
berpusat ini dapat:
-
Merapatkan jurang antara sekolah
(bandar, luar bandar, SBT, sekolah pencapaian sederhana).
-
Menyokong pewujudan ekosistem sekolah ke
arah pemikiran KBAT dalam aktiviti murid.
-
Menggalakkan penglibatan secara tekal
oleh sektor swasta / komuniti dalam aktiviti pendidikan yang melibatkan elemen
KBAT.
5.2.3 Enam Bidang
yang Menyokong Pelaksanaan KBAT oleh Komuniti dan Swasta
6.0 PENUTUP
• Kesimpulannya, Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
menerapkan tiga elemen utama, iaitu kurikulum, pedagogi dan pentaksiran. Lalu
disokong empat elemen sokongan, iaitu kokurikulum, sokongan komuniti dan
swasta, bina upaya serta sumber.
• Oleh itu, penerapan KBAT dalam pendidikan penting
untuk melahirkan pelajar yang berfikiran kritis, kreatif dan inovatif.
No comments:
Post a Comment