ELEMEN PEDAGOGI DAN SUMBER DALAM
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI.
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI.
PANEL 2:
NURUL FATIN AMALINA BINTI ARSHAD
D20131063408
SMK KAMPUNG JAMBU, TAIPING, PERAK.
PENSYARAH:
YBHG DR. HAJI ZULKEFLEE BIN HAJI YAACOB
Ø Pendekatan
pengajaran
dan
pembelajaran
(PdP)
KBAT yang berkesan
perlu
berpusatkan
murid dengan
melibatkan
mereka
secara
aktif
dalam
PdP
melalui
tugasan
dan
soalan
yang mencabar
pemikiran.
Justeru,
guru perlu
mewujudkan
suasana
bilik
darjah
yang kondusif
bagi
merangsang
murid berfikir.
Ø Guru
juga boleh
menggunakan
alat
berfikir
dan
teknik
penyoalan
dalam
usaha
membudayakan
pemikiran
yang kritis
dan
kreatif
dalam
kalangan
murid.
3.1 PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
KBAT DALAM PEDAGOGI
Bagi
melaksanakan
KBAT dalam
PdP,
guru perlu
membuat
penelitian
dengan
merujuk
kepada standard pembelajaran
yang dinyatakan
dalam
Dokumen
Standard Kurikulum
dan
Pentaksiran
(DSKP).
a) Rujuk
Standard Pembelajaran berasaskan KBAT
b) Rancang pengajaran dan pembelajaran.
c) Laksana
pengajaran dan pembelajaran.
d) Mentaksir
e) Refleksi
3.2
STRATEGI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Guru perlu
merancang
dan
melaksanakan
KBAT melalui
pelbagai
strategi
PdP
yang berkesan
dan
bersesuaian
dengan
objektif
rancangan
pengajaran
harian.
Strategi
pengajaran
dan
pembelajaran
yang
boleh
digunakan
adalah
seperti
konstruktivisme,
pembelajaran
berasaskan
konteksual,
pembelajaran
berasaskan
projek,
inkuiri
dan
kajian
masa depan.
Strategi
yang bersesuaian
dengan
objektif
rancangan
pengajaran
dapat
membantu
pelajar
untuk
berfikir
dengan
aras
yang tinggi.
3.2.1Konstruktivisme
Guru perlu
mengemukakan
soalan
aras
tinggi
supaya
murid dapat
berfikir
dan
menggunakan
pengetahuan
yang diterima
dengan
pengetahuan
sedia
ada
untuk
membina
pengetahuan
baru.
Guru harus
menggalakkan
murid mencari
jawapan
sendiri.
sendiri.
3.2.2
Kontekstual
Kaedah
ini
menyediakan
pembelajaran secara konkrit
yang melibatkan
aktiviti hands on dan minds-on. Dalam
strategi
ini,
murid dapat
menggunakan
pengetahuan
sedia
ada
dalam
situasi
yang berlainan.
3.2.3
Pembelajaran Berasaskan
Projek
Kaedah
ini
menekankan
tugasan
intelek
bagi
meneroka
isu
yang kompleks.
Kaedah
ini
menggalakkan
pemahaman
murid di mana murid dapat
meneroka
untuk
mencari
maklumat,
membuat
interpretasi,
membuat
keputusan
atau
kesimpulan.
3.2.4
Pembelajaran
Berasaskan
Inkuiri
Ia
melibatkan
penyiasatan,
penerokaan,
mengumpul
data, membuat
kesimpulan
untuk
menyelesaikan
masalah,
membuat
refleksi
tentang
kaedah
yang digunakan
dan
berkomunikasi
bagi
berkongsi
dapatan
tentang
masalah
berkenaan.
3.3
Kajian
masa depan
Kajian masa depan
memberi
kesedaran
dan
merangsang
murid berfikir
tentang
isu,
masalah
dan
peluang
yang bakal
dihadapi.
Ini
akan
membolehkan
mereka
memandang
masa depan
dengan
yakin
dan
optimis
seperti
berikut:
a) membuat
ramalan
tentang
trend dan
perubahan
yang akan
berlaku
berdasarkan
pengetahuan
dan
maklumat
sedia
ada
b) menjangka
kesan
atau
akibat
sesuatu
fenomena,
trend, atau
perubahan
masa depan
c) menggunakan
pelbagai
sumber
bagi
mengawal,
menangani
serta
mengendalikan
perubahan
supaya
mendapat
manfaat
yang maksimum.
3.4 ALAT BERFIKIR
a) Peta pemikiran
b) Penyusunan Grafik
c) Soalan dan penyoalan
d) Peta minda
e) 6 Thinking Harts
f) CoRT
3.5 Pengenalan
Bahan
sumber
pengajaran
dan
pembelajaran
perlulah
merangsang
minat
dan
mencabar
intelek
murid untuk
berfikir
secara
kritis
dan
kreatif
serta
menjana
idea baru.
Aplikasi
bahan
sumber
yang kaya dengan
unsur
KBAT dalam
pengajaran
dan
pembelajaran
mampu
mengupayakan
perkembangan
dan
pengamalan
kemahiran
berfikir
aras
tinggi
dalam
kalangan
murid.
Bagi
melaksanakan
KBAT dengan
berkesan,
kandungan
bahan
sumber
harus
distruktur
supaya dapat
menzahirkan
pengupayaan
aplikasi
pengetahuan,
kemahiran
dan
nilai
yang diperoleh
oleh
murid
bagi
membantu mereka menaakul, membuat refleksi dan seterusnya menyelesaikan masalah,
membuat
keputusan,
melakukan inovasi serta mencipta.
Pengisian
kandungan bahan sumber perlu menyediakan
peluang
kepada
murid berinteraksi
dengan
bahan
melalui
aktiviti
pembelajaran
yang
mencabar
murid
mengaplikasikan
KBAT.
3.6 JENIS-JENIS BAHAN SUMBER
Bahan
sumber
dalam
pelaksanaan
KBAT melibatkan
bahan
sumber
berstruktur
dan
tidak
berstruktur
a)
Bahan Sumber Berstruktur yang disediakan oleh KPM
KPM telah memperkenalkan perubahan kepada dasar
perolehan dan spesifikasi cetakan buku teks dan bahan digital dengan menetapkan
sekurang-kurangnya 20% kandungan dan aktiviti mempunyai unsur KBAT. Bahan
digital adalah seperti bahan dalam VLE (Virtual Learning Environment) Frog,
EduWeb TV (http://www.eduwebtv.com) dan bahan digital PdP (http://spp.moe.edu.my).
b)
Bahan Sumber Tidak Berstruktur yang disediakan oleh
guru
Selain
kebergantungan kepada penggunaan buku teks dan bahan digital yang dibekalkan
oleh KPM, guru boleh juga menyediakan bahan sumber KBAT dengan menggunakan
bahan daripada pelbagai sumber lain seperti buku, video, akhbar, laporan
lawatan lapangan, jurnal, internet dan majalah. Penyediaan bahan sumber secara
kendiri oleh guru menuntut mereka menjadi lebih kreatif dalam memilih bahan,
menyusun kandungan dan merancang aktiviti PdP bagi memenuhi objektif pembelajaran.
3.7 Pembangunan bahan
sumber
KBAT
Guru digalakkan membangunkan bahan
sumber KBAT secara kendiri berdasarkan kesesuaian tahap
dan
kebolehan
murid. Pemilihan
dan
penghasilan
kandungan
suatu
bahan
sumber
perlu
memberi
pertimbangan kepada perkara berikut:
Bahan
sumber
KBAT yang mempengaruhi
strategi
bilik
darjah
juga menyokong
proses berfikir secara
aktif
dalam
kalangan
murid untuk
menjamin
pengajaran
dan
pembelajaran
dilaksanakan
dengan
berkesan.
Ini kerana bahan sumber tersebut menggalakkan murid untuk mencetus idea asli, menjalani pengalaman pembelajaran dalam konteks dunia sebenar dan membuat hubung kait kandungan kurikulum dengan isu semasa.
Ini kerana bahan sumber tersebut menggalakkan murid untuk mencetus idea asli, menjalani pengalaman pembelajaran dalam konteks dunia sebenar dan membuat hubung kait kandungan kurikulum dengan isu semasa.
Guru
juga digalakkan
mewujud
dan
mengembangkan
jaringan
sesama
mereka
melalui
pelbagai
aplikasi
web, portal dan
media sosial
sebagai
medan
untuk
berkongsi
amalan
terbaik
penghasilan
dan
pembangunan
bahan
sumber
KBAT dalam
pengajaran
dan
pembelajaran
3.8 PENUTUP
Aplikasi bahan sumber KBAT dalam PdP boleh membantu
guru menerapkan kemahiran berfikir aras tinggi dalam kalangan murid. KPM telah
mengambil inisiatif menyediakan bahan sumber berstruktur melalui penyediaan
buku teks dan bahan sumber digital yang kaya dengan kandungan KBAT. Selain
aplikasi bahan berstruktur ini, guru juga digalakkan untuk membangunkan bahan
sumber yang boleh mengupayakan KBAT dalam PdP. Rujukan melalui pelbagai sumber
seperti internet, media cetak, bahan digital dan lain-lain sumber boleh
digunakan bagi membantu guru membangunkan bahan sumber KBAT. Bahan sumber KBAT
perlu disesuaikan dengan pendekatan pedagogi yang menyokong KBAT merupakan satu
formula yang amat berkesan dalam merangsang dan seterusnya membudayakan KBAT
dalam kalangan murid.
No comments:
Post a Comment